0 ledige pladser

VÆLG ANDEN DATO
Start: 04/05-2020, kl. 08:00
Slut: 22/06-2020, kl. 15:24
Tilmeldingsfrist: 04/05-2020

  • sted
    TEC Gladsaxe, Tobaksvejen 15-19, 2860 Søborg
  • Varighed
    31 dage
  • Kviknr.
    147401 45800branc19

Fag til kurset

Grundlæggende rengøringshygiejne

Skolefagkode
49349
Varighed
1,0 dag
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Formål
Du får en basisviden om mikroorganismer og smitteveje, så du kan tage de nødvendige hensyn i planlægning og udførelse af det daglige rengøringsarbejde og undgå smittespredning.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: I forbindelse med daglig rengøring ud fra basisviden om mikroorganismer og smitteveje  - tage hygiejniske hensyn i planlægningen af rengøringen, herunder rengøringsrækkefølgen  - tage hygiejniske hensyn i selve rengøringen  - genkende berøringspunkter  - forebygge smittespredning udøve en god personlig hygiejne.

Personlig planlægning af rengøringsarbejdet

Skolefagkode
49355
Varighed
2,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Formål
Deltageren kan planlægge, prioritere og udføre systematisk arbejdsgange i det daglige rengøringsarbejde.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: Ved planlægning af rengøringsarbejdet læse, forstå og arbejde ud fra forskellige typer rengøringsplaner udføre en rationel arbejdsgang i det daglige og ugentlige arbejde, i et enkelt lokale og på et større område I forbindelse med planlægning og udførelse af rengøring lægge vægt på ønsket kvalitet aftalegrundlaget den tildelte tid fordelingen af arbejdet i det daglige, ugentlige og periodiske

Hygiejne på skoler og institutioner

Skolefagkode
49353
Varighed
2,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter, der har deltaget på arbejdsmarkedsuddannelsen "Grundlæggende rengøringshygiejne"
Formål
Deltageren kan udføre rengøringsopgaver på en skole, dag- eller døgninstitution på en hygiejnisk korrekt måde i forbindelse med den almindelige rengøring og ved specielle arbejdsopgaver.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: I forbindelse med rengøring på skoler og institutioner gøre rent på en skole, dag- eller døgninstitution på en hygiejnisk korrekt måde, herunder almindelig rengøring og specielle rengøringsopgaver, fx rengøring af køkken og rengøring af hjælpemidler udføre rengøring af lokaler og inventar med særlige snavstyper, hvor der kræves en særlig indsats, herunder overflader med humanbiologisk materiale overholde gældende hygiejnekrav under arbejdet holde god hygiejne i arbejdet med rengøringsvogne, rengøringsklude, redskaber og maskiner I forbindelse med tilrettelæggelse af rengøring ud fra viden om smitte og smitteveje på skoler, dag- og døgninstitutioner sikre at smittespredning minimeres ud fra viden om indeklima planlægge rengøringen for at minimere, støv, fugt og skimmelsvamp.

Måling og vurdering af rengøringskvalitet

Skolefagkode
49360
Varighed
4,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Formål
Deltageren kan måle og bedømme den udførte rengøring ud fra givne kvalitetsmålesystemer fx DS INSTA 800. Deltageren kan udføre rengøringen, så kvaliteten lever op til aftalegrundlaget og kvalitetskravene overholdes.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: I forbindelse med måling og vurdering af rengøring kende kvalitetsbegrebet og forudsætningerne for at yde god kvalitet kende kvalitetsstandarders opbygning, herunder fx DS INSTA 800 I forbindelse med udførelse af rengøringplanlægge rengøring ud fra fx DS INSTA 800 planlægge rengøring ud fra et aftalegrundlag vurdere om kvalitetskravene overholdes korrigere eget arbejde ud fra resultatet af rengøringskontrol I forbindelse med hygiejne i rengøring vurdere og udføre rengøring ud fra fx  Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer (NIR) kende smitteveje og smittekæden I forbindelse med måling og vurdering af hygiejne arbejde ud fra risikopunkter på forskellige typer af arbejdssteder og lokaler kontrollere risikopunkter I forbindelse med hygiejniske retningslinjer planlægge og udføre rengøring ud fra fx NIR, herunder rengøringsmetoder og desinfektion udføre kontrol i forhold til fx NIR udføre korrekt håndhygiejne I forbindelse med hygiejnestandard arbejde efter fx hygiejnestandarden DS 2451 planlægge og udføre arbejdsopgaverne ud fra fx DS 2451 udføre kontrol i forhold til fx DS 2451

Arbejdsmiljø og førstehjælp ved rengøringsarbejdet

Skolefagkode
49366
Varighed
4,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Formål
Deltageren kan udføre rengøringsarbejdet på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde i forhold til sig selv og omgivelserne. Deltageren kan endvidere yde livreddende førstehjælp ved ulykker og pludselig opstået sygdom på arbejdspladsen.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: I forbindelse med arbejdsmiljø udføre rengøringen sikkert og forsvarligt i forhold til  at forebygge arbejdsskader  at forebygge arbejdsbetingede lidelser, herunder eksem og allergi  hensynet til omgivelserne I forbindelse med brug af rengøringskemi, redskaber og maskiner følge sikkerhedsdatablade følge regler for arbejdsmiljø bruge egnede personlige værnemidler Ved informationssøgning søge relevant information om rettigheder og pligter  arbejdsmiljø, herunder arbejdspladsvurdering (APV) I forbindelse med førstehjælp give hjertelungeredning (HLR) ved ulykker og pludselig opstået sygdom give førstehjælp ved fx livstruende blødninger, forbrændinger, ætsninger, el-ulykker, forgiftninger og småskader bruge øjenskyller.

Ergonomi ved rengøringsarbejdet

Skolefagkode
49367
Varighed
2,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter
Formål
Deltageren kan udføre rengøringsarbejde ved brug af hensigtsmæssige arbejdsstillinger, så unødige belastningslidelser undgås.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: I forbindelse med rengøringsarbejdet tage hensyn til kroppens opbygning og funktion anvende ergonomisk rigtige arbejdsstillinger ved brug af   rengøringsvogne, redskaber og maskiner forebygge smerte og ømhed i kroppen Ved rengøring bruge den mindst belastende teknik ved træk skub løfte/bære-arbejde I forbindelse med begrænsning af ensidigt gentaget arbejde (EGA) forstå vigtigheden af skiftende arbejdsstillinger forstå vigtigheden af at anvende de mindst belastende rengøringsmetoder

Kommunikation og konflikthåndtering - service

Skolefagkode
44853
Varighed
3,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Uddannelsesmålet retter sig mod personer, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Formål
Du lærer om kommunikation og samtaleteknik, så du får bedre forståelse for andres situation og kan håndtere konflikter i forhold til kunder og kolleger på en god måde.
Indhold
Deltageren kan skelne mellem professionel serviceorienteret adfærd og mellem konfliktfremmende og dæmpende adfærd og kan anvende dette gennem sin personlige fremtræden og adfærd i forbindelse med serviceydelser. Endvidere kan deltageren anvende enkle teknikker til håndtering af konflikter med baggrund i forståelse af menneskers psykologiske spil og forskellige roller, herunder egne roller og adfærd i forhold til kolleger, ledelse samt brugere, som fx kunder, patienter, beboere m.v. Der ud over kan deltageren udvise forståelse for krisereaktioner.Endelig kan deltageren anvende samtaleteknik og udvise forståelse for andres liv- og arbejds-situationer på en respektfuld måde og håndtere aggressive episoder på en hensigtsmæssig serviceorienteret og mindre konfrontativ måde.

E-mail til jobbrug

Skolefagkode
47293
Varighed
2,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet.
Formål
Efter uddannelsen kan deltageren sende og modtage mail, vedhæfte filer og strukturere og arkivere e-mails. Desuden kan deltageren arbejde med en elektronisk kalender og kontaktpersoner.
Indhold
Deltageren kan anvende et mailsystem, i forbindelse med sine opgaver, til såvel intern som ekstern kommunikation. Herunder kan deltageren formulere gode og læsevenlige mails og udnytte mediets præmisser fx anvende links og vedhæfte filer og har kendskab til andre online-kommunikationsformer ¿ fx chat. Ligeledes kan deltageren anvende et mailsystem til planlægningsopgaver og kan bruge disse i forbindelse med intern kommunikation og samarbejde.

Materialekendskab og rengøringskemi

Skolefagkode
49350
Varighed
3,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Formål
Deltageren kan vælge egnede rengøringsmidler til fjernelse af almindeligt forekommende urenheder samt til rengøring og vedligehold af de mest typiske materialer, så overfladerne behandles bedst muligt.
Indhold
 Efter endt uddannelse kan deltageren:I forbindelse med materialers kendetegngenkende overfladebehandlinger, typiske materialer og deres egenskaber på  - gulve  - vægge - lofter  - inventar vurdere behovet for rengøring og vedligehold ud fra overfladernes tilstandI forbindelse med rengøringskemivælge og dosere egnede rengøringsmidler til at - fjerne almindelige urenheder - rengøre og vedligeholde typiske materialerbruge de oplysninger, der står på rengøringsmidlernetage hensyn til miljøet læse og forstå sikkerhedsdatablade

Service i rengøringsarbejdet

Skolefagkode
49368
Varighed
2,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen henvender sig til rengøringsassistenter.
Formål
Deltageren kan udføre rengørings- og servicearbejde under hensyntagen til krav om samarbejde, fleksibilitet og ansvarsbevidsthed og med forståelse af betydningen af god personlig fremtræden.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: I forbindelse med service udføre rengøring ud fra forventninger om samarbejde, fleksibilitet, ansvarlighed og god personlig fremtræden forstå værdien af kvaliteten i serviceydelser forstå sin egen indflydelse på brugerens opfattelse af service forstå vigtigheden af kommunikation med fx kunder, brugere og kollegaer, herunder være bevidst om, hvad man ønsker at udtrykke, lytte og udvise situationsfornemmelse.

Rengøringsudstyr og -metoder

Skolefagkode
49352
Varighed
4,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rette mod rengøringsassistenter.
Formål
Deltageren kan anvende effektive metoder og arbejdsgange ved arbejde med klude og moppegarner, redskaber, rengøringsvogne.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: I forbindelse med forskelligt rengøringsudstyr vælge og anvende egnede metoder til rengøring, henholdsvis tørre, fugtige og våde metoder til- og afrigge rengøringsvogne og -udstyr, herunder renholde vogne og udstyr vurdere og vælge egnet udstyr, herunder rengøringsklude, moppegarner, mikrofiber, redskaber og rengøringsvogne på en sikker måde bruge rengøringsklude, moppegarner, mikrofiber, redskaber, rengøringsvogne.

Optimering af rengøringsmetoder og arbejdsgange

Skolefagkode
49389
Varighed
2,0 dage
Timer pr. dag
7,40
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter med erfaring inden for professionel erhvervsrengøring.
Formål
Du lærer at forbedre rengøringsmetoder og arbejdsgange i forskellige lokaletyper, så rengøringsarbejdet udføres effektivt, systematisk og ergonomisk optimalt samt at kvalitetskravene er tilfredsstillende.
Indhold
Efter endt uddannelse kan deltageren: Ved fokus på forbedringer af rengøringsmetoder og arbejdsgange bruge metoder, så rengøringen gøres effektivt, systematisk og ergonomisk korrekt. Prioritere egne arbejdsopgaver, prioritere rækkefølge på et område og i lokaler samt sikre, at ressourcerne bruges bedst muligt.Ud fra aftalegrundlag og rengøringsplaner vurdere rengøringsbehovet.For at sikre kvaliteten analysere, hvor effektiv en rengøringsproces er og stille forslag til forbedringer af metode.

Find det rette kursus

Vores konsulenter er specialiserede i at finde og sammensætte kurser og efteruddannelse, så de passer til dig og din virksomhed.

Kontakt en konsulent

Skræddersyede kurser

Har din virksomhed behov for at tilpasse kurserne, har vi rigtig gode muligheder for fleksibilitet. Vi skræddersyr jeres kurser, så de fx kan afholdes ude i virksomheden eller blive sammensat i kursuspakker.

Kursusmuligheder

Kontakt os

Anni Johansson